شیراز
09359330609

رابط کاربری و تجربه کاربری

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)

طراحی سایت شیراز

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) دو کلمه ای هستند که ممکن است به طور مکرر در محافل فناوری و گاهی اوقات به جای یکدیگر به آنها اشاره شود. اما این اصطلاحات در واقع به چه معنا هستند و طراحی UX یا UI بودن به چه معناست؟

رابط کاربری به صفحه‌ها، دکمه‌ها، کلیدها، نمادها و سایر عناصر بصری اشاره دارد که هنگام استفاده از یک وب‌سایت، برنامه یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی با آنها تعامل دارید. UX به کل تعامل شما با یک محصول، از جمله احساس شما در مورد تعامل اشاره دارد. در حالی که رابط کاربری مطمئناً می‌تواند بر UX تأثیر بگذارد، این دو و همچنین نقش‌هایی که طراحان بازی می‌کنند متمایز هستند.

در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به این خواهیم داشت که چگونه نقش‌های طراح UX و طراح رابط کاربری با هم تداخل دارند و تفاوت دارند، و چگونه می‌توان فهمید کدام یک را باید دنبال کنید. در نهایت، گزینه‌هایی را برای شروع بحث خواهیم کرد ، حتی اگر مدرک تحصیلی یا تجربه قبلی نداشته باشید.

طراحی سایت شیراز

تفاوت بین UI و UX

توسعه محصولی که مردم آن را دوست دارند اغلب به رابط کاربری خوب و UX خوب نیاز دارد. به عنوان مثال، می توانید یک برنامه بانکی داشته باشید که عالی به نظر می رسد و دارای ناوبری بصری (UI) است. اما اگر برنامه به کندی بارگیری می شود یا باعث می شود برای انتقال پول (UX) روی صفحه های متعدد کلیک کنید، مهم نیست که چقدر خوب به نظر می رسد. احتمالاً نمی خواهید از آن استفاده کنید.

از سوی دیگر، یک وب سایت می‌تواند با محتوای منحصر به فرد و مفیدی که به روشی منطقی و شهودی سازماندهی شده است بارگذاری شود. اما اگر به نظر قدیمی می رسد یا نمی توانید به راحتی بفهمید که چگونه بین صفحه ها حرکت کنید یا بین گزینه ها حرکت کنید، احتمالاً از سایت دور می شوید.

 

طراحی سایت شیراز
وظایف و مسئولیت‌های طراحان در طراحی ui وux چیست؟

طراحان UI و UX هر دو نقش کلیدی در چرخه عمر توسعه محصول دارند. بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک بیندازیم.

طراحان UX کار خود را بر تجربه ای که کاربر با یک محصول دارد متمرکز می کنند. هدف این است که محصولاتی کاربردی، در دسترس و لذت بخش بسازیم. در حالی که اصطلاح UX اغلب برای محصولات دیجیتال به کار می رود، می توان آن را برای محصولات و خدمات غیر دیجیتال (مانند قهوه جوش یا سیستم حمل و نقل) نیز به کار برد. وظایف متداول برای یک طراح UX ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انجام تحقیقات کاربر برای شناسایی اهداف، نیازها، رفتارها و نقاط دردناک مرتبط با تعامل محصول
  • توسعه پرسونای کاربر بر اساس مشتریان هدف
  • ایجاد نقشه های سفر کاربر برای تجزیه و تحلیل نحوه تعامل مشتری با یک محصول
  • ساخت وایرفریم‌ها و نمونه‌های اولیه برای بررسی ظاهر محصول نهایی
  • انجام تست کاربر برای تایید تصمیمات طراحی و شناسایی مشکلات
  • همکاری با سهامداران، طراحان رابط کاربری و توسعه دهندگان

طراحان رابط کاربری بخش‌های گرافیکی برنامه‌های موبایل، وب‌سایت‌ها و دستگاه‌ها را ایجاد می‌کنند – عناصری که کاربر مستقیماً با آنها تعامل دارد. بر خلاف UX که می تواند تقریباً برای هر محصول یا خدماتی اعمال شود، اصطلاح UI منحصراً برای محصولات دیجیتال به کار می رود. یک طراح رابط کاربری به دنبال این است که اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها را هم از نظر بصری جذاب کند و هم برای پیمایش آسان. وظایف متداول یک طراح رابط کاربری عبارتند از:

  • سازماندهی صفحه آرایی
  • انتخاب پالت رنگ و فونت
  • طراحی عناصر تعاملی، مانند اسکرول ها، دکمه ها، کلیدها، منوهای کشویی و فیلدهای متنی
  • ساخت قاب‌ها و طرح‌بندی‌های با کیفیت بالا برای نشان دادن اینکه طراحی نهایی چگونه خواهد بود
  • همکاری نزدیک با توسعه دهندگان برای تبدیل طرح ها به یک محصول کارآمد
error: Alert: Content selection is disabled!!