شیراز
09359330609

کال تو اکشن

کال تو اکشن

طراحی سایت شیراز
کال تو اکشن یا به اختصار CTA چیست؟

کال تو اکشن یا اصطلاحا CTA مخفف عبارت Call To Action است. ترجمه این عبارت در فارسی “اقدام به عمل” است اما از آنجایی که این ترجمه در دنیای دیجیتال مارکتینگ رواج ندارد، به اجبار در این مقاله از همان واژه انگلیسی استفاده می کنیم.
به صورت کلی CTA به دو دلیل در وب سایت استفاده می شود. اول خرید کالا و دوم انجام یک کار توسط کاربر جهت جذب LEAD یا همان سرنخ (اطلاعات کسانی که می توانند در آینده مشتری ما باشند)
استفاده درست از CTA می تواند بازدهی صفحات وب سایت، خبرنامه های ایمیلی، میزان فروش، میزان ثبت نام و غیره را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
نکته ای جالب برای سئو کاران تازه وارد:
در گوگل آنالیتیکس بخشی وجود دارد که میتوانید اهداف مختلفی را برای وب سایت خود ایجاد کنید که با استفاده از دکمه های CTA این اهداف قابل دستیابی هستند.

برخی از صاحبان مشاغل به دو دلیل از دکمه های CTA استفاده نمی کنند:

دلیل اول آنها این است که اعتقاد داردند کاربر پس از ورود به وب سایت می داند برای چه چیزی وارد این وب سایت شده و خودش می تواند تصمیم گیری کند.
دلیل دوم اینکه دکمه های CTA برای برخی از کاربران ناخوشایند است و استفاده از این دکمه ها بازخورد منفی ایجاد می کند.

طراحی سایت شیراز

چرا باید از CTA در طراحی سایت استفاده کنید؟

برای پاسخ به این سوال کافی است به رفتار خودتان در سایر وب سایت ها و شبکه های اجتماعی دقت کنید. چند بار برای شما پیش آمده که وارد یک وب سایت شوید، متنی را مطالعه کنید و بدون اینکه کار خاصی را انجام دهید، از آن وب سایت خارج می شوید؟
در واقع بسیاری از کاربران منفعل یا اصطلاحاً Passive Visitor هستند. یعنی کار خاصی را انجام نمیدهند. درصد بسیار پایینی از کاربران پس از مشاهده یک صفحه از وب سایت از سایر صفحات بازدید میکنند یا یک اقدام خاصی را در آن وب سایت اجام می دهند.

هر چه طراحی CTA (چه از نظر متن و چه از نظر مکان قرارگیری) بهتر باشد، درصد کاربران منفعل کاهش می یابد.

بسیاری از کارشناسان دیجبتال مارکتینگ تمام تمرکز خود را بر روی افزایش میزان ورودی قیف فروش در وب سایت می کنند. در حالی که حتی چند دقیقه هم برای طراحی CTA صرف نمی کنند.
اگر ساعت ها برای سئو کردن وب سایت خود صرف کنید اما کاربران پس از ورود به وب سایت بدون اینکه اقدام خاصی انجام دهند، سایت شما را ببندند، تمام تلاش شما به هدر رفته است.

طراحی سایت شیراز
چگونه برای وب سایت خود یک CTA تاثیر گذار طراحی کنیم؟

پیش از طراحی CTA، باید بدانید که این CTA را با چه هدفی ایجاد می کنید. در واقع باید بدانید که می خواهید کاربر را به انجام چه کاری دعوت کنید. رایج ترین شیوه استفاده از CTA، دریافت اطلاعات تماس کاربر است. اما این کاربرد CTA تنها کاربرد آن نیست. اصولا دکمه های CTA را با یکی از اهداف زیر در وب سایت های مختلف مشاهده می کنید:
دکمه هایی که از شما دعوت میکنند ایمیل خود را وارد کنید تا یک فایل به رایگان برای شما ایمیل شود
فرم های دریافت خبرنامه
دکمه های افزودن به سبد خرید و پرداخت آنلاین در فروشگاه های اینترنتی
لینک هایی که از شما دعوت میکنند یک صفحه دیگر از وب سایت را مشاهده کنید
دکمه های “مطالعه بیشتر” که در وبلاگ وب سایت های مختلف استفاده می شوند
فرم های عضویت در وب سایت های مختلف
دکمه های اشتراک گذاری مطالب

فارغ از شیوه استفاده از دکمه های CTA رعایت اصول زیر میتواند در بهبود عملکرد CTA بسیار موثر باشد.

گام اول: ابتدا یک هدف تعیین کنید
باید به شکل کاملا واضح تعیین کنید که این دکمه CTA را به چه دلیل ایجاد می کنید. اصولا دکمه های CTA را با این اهداف طراحی می کنند.

دریافت اطلاعات تماس کاربر مثلا شماره موبایل یا آدرس ایمیل
ارسال نسخه رایگان یا دمو از یک محصول
فروش محصولات
عضویت در شبکه های اجتماعی جهت بالا رفتن تعداد مخاطبین کانال و …
برندسازی
و …

گام دوم: سپس لازم است برای هدف خود یک سناریو تعریف کنید
نگران نباشید، قرار نیست این سناریو یک سناریو کامل و بی نقص باشد. صرفا هدف این است که بدانید برای دکمه CTA خود چه مراحلی را در نظر گرفته اید.

به این مثال دقت کنید:
کاربر از طریق سرچ گوگل وارد صفحه یکی از مقالات با عنوان “10 روش افزایش سرعت وب سایت” می شود.
حال در انتهای مقاله با یک CTA با عنوان “برای دریافت تمام روش های افزایش سرعت وب سایت” مواجه می شود
کاربر بر روی CTA کلیک می کند و ایمیل خود را وارد می کند
در نهایت سیستم خبرنامه وب سایت، فایل را برای کاربر ایمیل می کند.

error: Alert: Content selection is disabled!!