دیجیتال مارکتینگ
اصطلاح بازاریابی دیجیتال به استفاده از کانالهای دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به مصرفکنندگان اشاره دارد. این نوع بازاریابی شامل استفاده از وبسایت ها، دستگاههای تلفن همراه، رسانههای اجتماعی ، موتورهای جستجو و سایر کانالهای مشابه است. بازاریابی دیجیتال با ظهور اینترنت در دهه 1990 رایج شد.
بازاریابی دیجیتال شامل برخی از اصول مشابه با بازاریابی سنتی است و اغلب به عنوان یک راه اضافی برای شرکتها در نظر گرفته میشود تا به مشتریان نزدیک شوند و رفتار آنها را درک کنند. شرکتها اغلب تکنیکهای بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژیهای خود ترکیب میکنند. اما بازاریابی دیجیتال با مجموعهای از چالشها، از جمله سوگیری ضمنی همراه است.
بازاریابی دیجیتال شامل بازاریابی برای مصرف کنندگان از طریق کانالهای دیجیتال، از جمله وب سایتها، دستگاههای تلفن همراه و پلت فرمهای رسانههای اجتماعی است.
این شکل از بازاریابی با بازاریابی اینترنتی که منحصراً در وب سایتها انجام میشود متفاوت است.
بازاریابی دیجیتال به جذب مشتری از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا، پلت فرمهای جستجو، رسانههای اجتماعی و موارد دیگر مربوط میشود.
یکی از بزرگترین چالشهایی که بازاریابان دیجیتال با آن روبرو هستند این است که چگونه خود را در دنیایی که بیش از حد از تبلیغات دیجیتال مارکتینگ اشباع شده است متمایز کنند.
بازاریابی دیجیتال با چالشهای مختلفی از جمله سوگیری ضمنی همراه است.
بازاریابی دیجیتال چگونه کار میکند؟
بازاریابی به فعالیتهایی اطلاق می شود که یک شرکت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود و بهبود سهم بازار خود از آنها استفاده میکند . برای موفقیت، به ترکیبی از هوش تبلیغاتی، فروش، و توانایی تحویل کالا به کاربران نهایی نیاز دارد. افراد حرفهای که به عنوان بازاریاب شناخته میشوند، این وظایف را یا به صورت داخلی در شرکتها یا خارج از شرکتهای بازاریابی انجام میدهند.
شرکتها به طور سنتی بر بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو متمرکز بودند. اگرچه این گزینهها هنوز وجود دارند، اینترنت منجر به تغییر در نحوه دسترسی شرکتها به مصرفکنندگان شد. در اینجا بود که بازاریابی دیجیتال وارد عمل شد. این شکل از بازاریابی شامل استفاده از وبسایتها، رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو و اپلیکیشنها میشود هر چیزی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتریانش در بر میگیرد.
فن آوریها و روندهای جدید شرکتها را مجبور به تغییر استراتژیهای بازاریابی خود کرد. ایمیل به یک ابزار بازاریابی محبوب در روزهای اولیه بازاریابی دیجیتال تبدیل شد. سپس، تمرکز بر روی موتورهای جستجو مانند نت اسکیپ معطوف شد، که به کسب و کارها اجازه میداد تا آیتم ها و کلمات کلیدی را برچسبگذاری کنند تا مورد توجه قرار گیرند. توسعه سایتهایی مانند فیسبوک این امکان را برای شرکتها فراهم کرد تا دادهها را ردیابی کنند و گرایشهای مصرفکننده را تامین کنند.
گوشیهای هوشمند و سایر دستگاههای دیجیتال اکنون کار شرکتها را برای بازاریابی خود و محصولات و خدماتشان برای مصرفکنندگان آسانتر میکنند. مطالعات نشان میدهد که مردم ترجیح میدهند از تلفن های خود برای آنلاین شدن استفاده کنند. در واقع، طبق مطالعه مرکز تحقیقات پیو، بیش از 75 درصد از بزرگسالان آمریکایی معمولاً با استفاده از تلفنهای خود خرید میکنند.
منابع و گیرندهها
معمولاً به تبلیغکنندگان به عنوان منابع اشاره میشود، در حالی که دریافتکنندگان تبلیغات هدف گیرنده هستند . منابع اغلب گیرندههای بسیار خاص و کاملاً مشخص را هدف قرار میدهند، همانطور که مک دونالد با کارگران شیفت کاری و مسافران انجام داد.
این شرکت از تبلیغات دیجیتال استفاده میکرد زیرا می دانست این افراد از دستگاههای دیجیتال استفاده میکنند و بخش بزرگی از کسب و کار اواخر شب خود را تشکیل میدهند. مک دونالد آنها را تشویق کرد تا برنامه رستوران یاب را دانلود کنند و آنها را با تبلیغاتی که در دستگاههای باجه خودکار (ATM) ، پمپ بنزینها و وب سایتهایی که مشتریانش به آنها مراجعه میکنند، قرار دادهاند، هدف قرار دهد.
انواع کانالهای دیجیتال مارکتینگ
همانطور که در بالا ذکر شد، بازاریابی به طور سنتی از طریق چاپ (روزنامه ها و مجلات) و تبلیغات پخش (تلویزیون و رادیو) انجام میشد. این کانالها هنوز هم وجود دارند و امروزه مورد استفاده قرار میگیرند. کانالهای دیجیتال مارکتینگ تکامل یافتهاند و همچنان ادامه دارند. در زیر هشت مورد از رایجترین راههای دیجیتالی وجود دارد که شرکتها میتوانند برای تقویت تلاشهای بازاریابی خود انتخاب کنند. به خاطر داشته باشید که برخی از شرکتها ممکن است از چندین کانال در تلاش خود استفاده کنند.
بازاریابی وب سایت
یک وب سایت مرکز تمام فعالیتهای بازاریابی دیجیتال است. این به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند است، اما همچنین رسانه مورد نیاز برای اجرای انواع کمپینهای بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید یک برند ، محصول و خدمات را به شیوهای واضح و به یاد ماندنی نشان دهد. باید سریع، سازگار با موبایل و استفاده آسان باشد.
تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) بازاریابان را قادر میسازد تا از طریق تبلیغات پولی به کاربران اینترنت در تعدادی از پلتفرمهای دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان میتوانند کمپینهای PPC را در گوگل ، بینگ، لینکدین، توییتر، پینترست و فیس بوک راهاندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات هستند، نشان دهند.
این کمپینها میتوانند کاربران را بر اساس ویژگیهای جمعیتی (مانند سن یا جنسیت) تقسیمبندی کنند یا حتی علایق یا مکان خاص آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین پلتفرمها برای PPC تبلیغات گوگل و فیس بوک هستند.
بازاریابی محتوا
هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوای مورد علاقه آنهاست. محتوا معمولا در یک وب سایت منتشر میشود و سپس از طریق رسانههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو یا حتی کمپینهای پرداخت به ازای کلیک تبلیغ میشود. ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگها، کتابهای الکترونیکی، دورههای آنلاین، اینفوگرافیکها، پادکستها و وبینارها است.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از موثرترین کانالهای بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با پیامهای ایمیل اسپم اشتباه میگیرند، اما بازاریابی ایمیلی این نیست. این نوع بازاریابی به شرکتها اجازه میدهد تا به مشتریان بالقوه و هر فرد دیگری که به برندها و محصولات آنها علاقهمند است دسترسی پیدا کنند.
بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانالهای بازاریابی دیجیتال برای افزودن سرنخ به لیست ایمیل خود استفاده میکنند. سپس، با استفاده از ایمیل مارکتینگ، قیفهای جذب مشتری ایجاد میکنند تا آن سرنخ ها را به مشتری تبدیل کنند.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
اهداف اولیه کمپین بازاریابی رسانههای اجتماعی ایجاد آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. همانطور که در بازاریابی رسانههای اجتماعی عمیقتر میشوید، میتوانید از آن برای به دست آوردن سرنخ و به عنوان یک کانال بازاریابی یا فروش مستقیم استفاده کنید. پستها و توییتهای تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانههای اجتماعی هستند.
بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین شکلهای بازاریابی است و اینترنت جان تازهای به آن بخشیده است. با بازاریابی وابسته، اینفلوئنسرها محصولات دیگران را تبلیغ میکنند و هر بار که فروش انجام میشود یا سرنخ معرفی میشود، کمیسیون دریافت میکنند. بسیاری از شرکتهای معروف از جمله آمازون برنامههای وابسته دارند که میلیونها دلار در ماه به وب سایتهایی که محصولات خود را میفروشند پرداخت میکنند.
بازاریابی ویدئویی
یوتیوب یکی از محبوبترین موتورهای جستجو در جهان است. بسیاری از کاربران اینترنت قبل از تصمیمگیری برای خرید، برای یادگیری چیزی، خواندن نظر یا فقط برای استراحت به YouTube مراجعه میکنند.
بازاریابان میتوانند از هر یک از چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی، از جمله ویدیوهای فیس بوک، اینستاگرام و تیک تاک برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی استفاده کنند. شرکتها بیشترین موفقیت را در ویدیو با ادغام آن با سئو، بازاریابی محتوا و کمپینهای بازاریابی رسانههای اجتماعی گستردهتر پیدا میکنند.
پیام کوتاه
شرکتها و سازمانهای غیرانتفاعی نیز از پیامهای متنی (به طور رسمی به عنوان پیام کوتاه یا سرویس پیام کوتاه شناخته میشوند) برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین تبلیغات خود یا ارائه فرصتهایی به مشتریان مشتاق استفاده میکنند. نامزدهای سیاسی کاندیدای انتخابات نیز از کمپینهای پیامکی برای انتشار اطلاعات مثبت در مورد پلتفرمهای خود استفاده میکنند. با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کمپینهای ارسال متن به مشتریان نیز به مشتریان اجازه میدهند که مستقیماً از طریق یک پیام متنی ساده پرداخت کنند یا به آنها بدهند.
چالش های دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال چالشهای ویژه ای را برای تامین کنندگان آن ایجاد میکند. کانالهای دیجیتال به سرعت گسترش مییابند و بازاریابان دیجیتال باید از نحوه عملکرد این کانالها و نحوه استفاده گیرندهها مطلع باشند. بازاریابان باید بدانند چگونه از این کانالها برای بازاریابی موثر محصولات یا خدمات خود استفاده کنند.
جلب توجه گیرندگان دشوارتر میشود زیرا آنها به طور فزاینده ای با تبلیغات رقیب غرق میشوند. بازاریابان دیجیتال همچنین تجزیه و تحلیل دادههای عظیمی را که به دست میآورند و سپس بهرهبرداری از این اطلاعات در تلاشهای بازاریابی جدید را دشوار میدانند.
چالش گرفتن و استفاده از دادهها به طور موثر نشان میدهد که بازاریابی دیجیتال نیازمند رویکردی به بازاریابی مبتنی بر درک عمیق رفتار مصرف کننده است. برای مثال، ممکن است نیاز باشد که یک شرکت از تکنیکهای مختلفی مانند نقشههای حرارتی وبسایت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سفر مشتری و اشکال جدید رفتار مصرفکننده استفاده کند. ما اینجا هستیم تا به کسب و کار شما از طریق طراحی وبسایت هویت بدهیم باما در تماس باشید.