8 روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت
در این مقاله با معرفی 8 روش کارآمد در یافتن کلمات کلیدی، به بررسی و آموزش بکارگیری آنها در نوشتن مطالب استاندارد و سئو شده پرداختیم. با ما همراه باشید…
1. استفاده از پیشنهادات گوگل
پیشنهادات گوگل یکی از بهترین منابعی است که می توانید برای یافتن کلمات کلیدی ارزشمند از آن استفاده کنید. کافیست کلمهی اصلی خودتان را در کادر جست و جو تایپ کرده و منتظر پیشنهادات بمانید.
گوگل همواره به دنبال نمایش مفیدترین نتایج و هدایت شما به آن صفحات است و سعی می کنند کلمات پرتکرار و متداول را به شما پیشنهاد دهد. وقتی عبارتی به یکی از پیشنهادات گوگل بدل می شود، میتوانیم به ارزش آن پی ببریم و نتیجه بگیریم که افراد زیادی به دنبال جست و جوی آن هستند.
هرچند که الگوریتمهای گوگل در نمایش نتایج، محدود به یکی دو پارامتر مشخص نیست و ممکن است بسته به عوامل گوناگون تغییر کنند، اما مهمترین هدفش رساندن شما به نزدیکترین و دقیقترین نتیجه است که بخش عمدهای از این موضوع بواسطهی محبوبیت و میزان جست و جوی آن تعیین میشود.
2. جست و جوهای مرتبط گوگل
است در عبارتهای پیشنهادی گوگل به محض تایپ کردن یک کلمه یا جمله روی صفحه نقش میبندند، اما جست و جوهای مرتبط بعد از اینکه دکمهی اینتر را فشار دادید، درست در انتهای اولین صفحهی جست و جو و پایین آخرین نتیجه به نمایش درمیآیند.
در این قسمت میتوانید به خوبی عبارات و کلمات کلیدی که مرتبط با واژهی اصلیتان هستند را کشف کنید. عموما گوگل هشت عبارت مرتبط با جست و جوی شما را در این قسمت نشان خواهد داد.
3. استفاده از ابزارهای متفاوت در یافتن کلمات کلیدی
برای تحلیل کلمات و یافتن پیشنهادات جدید، ضروری است که از ابزارهای این حوزه استفاده کنید. پیشنهاد ما بکار بستن همزمان چندین ابزار و مرجع مختلف، مقایسهی نتایج آن و در نهایت انتخاب نهایی است. چرا که هر کدام از این ابزارها، بخشی از آمار را در اختیار دارند و تحلیل شان ممکن است نسبت به توان و جامعه کاربران، دچار محدودیتهایی باشد. خصوصا در تحلیل رفتار کاربران ایرانی که بعضا با برخی محدودیتها و تحریمها دست به گریبان هستند.
4. آنالیزورها و آمارگیرها
آمارگیرها نقش مهمی در تعیین استراتژی سئوی شما ایفا میکنند. مشاهده کانالهای ورودی، نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان، تحلیل رفتار آنها و… بخشی از امکانات متعددی است که آمارگیرهایی نظیر گوگل آنالیتیکس به شما ارائه میکنند.
درست است که ابزارهای تحلیلگر آنلاین در حقیقت “همه چیز” را به شما نمیگویند یا دسته کم گزارشهایشان کمی با تاخیر همراه است، با این حال میتوانید آمار کلی از کلمههایی که باعث شدند بازدیدکننده به سمت شما بیاید را در پنل کاربری خود ببینید.
با یافتن عبارتهای اصلی که سبب شدهاند گوگل مخاطبان را به سایت شما ارجاع دهد، به ریشهی ارزشمندی دست مییابید که مانور دادن روی همان کلمات، میتواند ترافیک بیشتری نیز به سمت شما بکشاند.
هرچند کلماتی که از طریق مییابید، الزاماً هدف اصلی شما نیستند و ممکن است به یک صفحهی مشخص از سایت شما نیز منجر نشود. اما در هرحال برایتان بازدیدکننده میفرستند و این ارزش دارد.
برای مثال یک جست و جو را در نظر بگیرید که صفحه ای تحت آن عنوان وجود ندارد و گوگل تنها به نمایش چند نتیجه مرتبط اکتفا میکند. شما بعنوان یک تولید کننده محتوا با استفاده از این فرصت و نوشتن مطلبی با همین عنوان و حول همین موضوع، میتوانید بازدیدکنندگان بسیاری به سوی خود سرازیر کنید.
5. بررسی گزارش تبلیغات
اگر کمیپن تبلیغات کلیکی (PPC) در گوگل ادز دارید، گزارش های آن از نرخ کلیک و عبارات ارجاع شده بهترین و قابل استناد ترین مرجع برای مشاهده وضعیتتان خواهند بود.
گوگل ادز اطلاعات به مراتب دقیقیتری نسبت به گوگل آنالیتیکس و دیگر آمارگیرها به شما ارائه میکند و خواهد گفت کاربران نسبت به چه عبارتهایی رغبت بیشتری نشان دادهاند و کدام کلمات، کلمات کلیدی و ارزشمندی به حساب میآیند.
از تعداد کلیکهای هر کدام از مواردی که برای تبلیغات درنظر گرفتهاید، میتوانید در انتخاب تیترها و توضیحات مطالب هم استفاده کنید و سئوی ارگانیک خود را بهبود ببخشید. همان چیزی که آمارگیرها کم و بیش در ارائهی دقیق آنها اهمال میورزند.
6. بررسی سایت های پرسش و پاسخ
جملههای سوالی نیز میتوانند ایدهی خوبی برای تیتر اصلی یک مطلب یا کلمات کلیدی آن باشند. وب سایتهای زیادی وجود دارند که کاربران در آنها به پرسش و پاسخ درباره موضوعات مختلف مشغول هستند.
سایتهایی مثل Ask ، Yahoo Answers ، LinkedIn Answers یا نمونههای داخلی که با یک جست و جوی کوتاه میتوانید آنها را پیدا کنید.
سوالاتی که در این وب سایتها مطرح میشود، عبارتهای بلندتری بوجود میآورد که امکان رقابت را برای شما سادهتر میکند. در این شرایط احتمال موفقیت شما در رسیدن به صدر نتایج جست و جو نیز افزایش مییابد.
نکته حائر اهمیت توجه به میزان بازدید صفحه و تعداد پاسخها و نظرات نوشته شده نسبت به یک پرسش است که میتواند معیاری از همه گیر بودن و محل بحث بودن آن موضوع باشد. در نظر داشته باشید که همه آنچه که به عنوان سوال در این سایتها مطرح میشوند، مناسب شما نیستند و شاید از نظر گوگل نیز ارزشی نداشته باشند.
وظیفه شما بررسی جوانب مختلف این امر است. میتوانید میزان محبوبیت یک عبارت را با مقایسه سوالات مشابه بدست آورید یا با جایگزینی کلمات هم معنی، متداولترین جست و جوها را پیدا کنید.
7. نگاهی به ویکی پدیا داشته باشید
ویکی پدیا بعنوان بزرگترین دانش نامهی آزاد، مرجعی شناخته شده برای مخاطبان اینترنت در سراسر دنیا به شمار میآید. با وجود کاربرمحور بودن، دقت و تلاش نویسندگان و اعضای ارشد این مجموعه در بررسی مقالات، باعث شده تا صفحات ویکی پدیا، استاندارد و اغلب جزو برترین نتایج جست و جوی گوگل باشند.
توجه به تیتر انتخاب شده (Title) ، توضیحات (Description) و همچنین تگهای عنوان (Headings) استفاده شده در هر مقاله، میتواند به شما در انتخاب صحیحتر کلمات و عبارات کلیدی کمک کنند و ایدههای خوبی در نوشتن به شما دهد.
همچنین قسمت “جستارهای وابسته” در انتهای هر مقاله، تعدادی صفحهی مشابه را به شما نشان میدهد که می توانید از آنها در پیدا کردن زنجیره ای از واژگان مرتبط استفاده کنید.
8. زیر نظر گرفتن رقبا
برای انتخاب بهترین کلمات، همواره رفتار رقبا را رصد کنید و نتایج جست و جوی کلمات مرتبط با کار خودتان را بررسی کنید. برای شروع کلمهای با طول نسبتا کوتاه را انتخاب کرده و اولین نتایج گوگل را مشاهده و تحلیل کنید. به نحوهی چینش تیترها و چگالی کلمات کلیدی در یک پاراگراف یا یک بخش از صفحه توجه کنید.
اگر کار شما در حوزهی پوشاک است، با جست و جوی عبارتهای کلی نظیر “خرید لباس مردانه” یا “خرید اکسسوری مردانه” نتایج جست و جوها را نگاه کنید و از آنها در جهت بهبود خودتان، الگو بگیرید.