شیراز خیابان شهید دستغیب 4/4 درب شرقی هتل نیایش
09172090609

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست و چه اهمیتی دارد؟

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست و چه اهمیتی دارد؟

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست و چه اهمیتی دارد؟

هدف از هر وب سایت کسب و کاری ایجاد اعتماد، رشد شناخت برند و البته تبدیل مشتری بالقوه به خریدار است. به نظر می‌رسد این کار به اندازه کافی ساده باشد، اما چالش این است که میلیاردها وب سایت دیگر نیز برای جلب توجه مشتریان رقابت می‌کنند.

به عنوان یک صاحب کسب و کار، اگر می‌خواهید ترافیک را به صفحات اصلی هدایت کنید باید محتوای SEO (بهینه‌سازی موتور جستجو) و PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) خود را بهینه سازید. اما با این وجود تبدیل‌های مورد نظر خود را دریافت نمی‌کنید.

به نظر می‌رسد شما با مشکل بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO یا Conversion Rate Optimization) روبرو هستید.

متأسفانه، رشد ترافیک سایت همیشه منجر به افزایش درآمد یا سرنخ نمی‌گردد.

ورود کاربران به سایت شما تنها نیمی از تلاش است و اینجاست که بهینه‌سازی نرخ تبدیل به کار می‌آید.

به طور خاص، بهینه‌سازی نرخ تبدیل روشی است برای بهینه‌سازی وب سایت یا تجربه صفحه فرود شما بر اساس رفتار بازدیدکنندگان وب سایت. این به نوبه خود به بهبود تبدیل در آن صفحات خاص کمک می‌کند. بازاریابی و استراتژی بهینه‌سازی نرخ تبدیل به بخشی عمده از روش افزایش حجم فروش و درآمد کسب و کارها تبدیل شده است.

در این مقاله ما به بهینه‌سازی تبدیل، بهبود نرخ تبدیل صفحه سایت و اجرای بهترین روش‌های بهینه‌سازی نرخ تبدیل خواهیم پرداخت.

نرخ تبدیل چیست؟
وقتی بازدیدکننده وب سایت شما هدفی را تعیین می‌کند، مانند ارسال فرم یا خرید، یک تبدیل (Conversion) اتفاق می‌افتد.

به زبان ساده، تبدیل زمانی اتفاق می افتد که X را به Y تبدیل کنید. بسته به اهداف کسب و کار شما، تبدیل می‌تواند چندین شکل مختلف داشته باشد.

طراحی سایت شیراز

انواع بهینه‌سازی تبدیل می تواند شامل موارد زیر باشد:

سرنخ‌ها
ثبت نام ایمیل
خریدها
تکمیل فرم‌ها
با وجود انواع مختلف تبدیل و تکنیک‌های آن، قرار دادن آن‌ها در دو دسته مجزا آسان‌تر است.

اولین مورد، تبدیل کلان (Macro-conversion) است. این زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر یک معامله خرید را انجام می‌دهد که نشان‌دهنده هدف اصلی سایت شما یا یک صفحه خاص است.

مورد دوم تبدیل خرد (Micro-conversion) است که نمایانگر یک فعالیت کامل مانند ثبت نام در خبرنامه ایمیل می‌باشد.

نمونه‌های تبدیل کلان:
خرید اشتراک پولی
تکمیل سفارش وب سایت کسب و کار الکترونیک
پر کردن فرم نقل قول
درخواست نسخه نمایشی (مدل SaaS)
نمونه‌های تبدیل خرد:
ثبت نام برای خبرنامه
افزودن به لیست خواسته‌ها
ایجاد یک حساب کاربری
تماشای یک ویدیو
نحوه محاسبه نرخ تبدیل
نرخ تبدیل به این ترتیب محاسبه می‌شود:

تعداد بازدیدکنندگان از سایت یا صفحه شما تقسیم بر تعداد افرادی که دعوت به عمل مورد نظر را طی یک دوره مشخص انجام می‌دهند × ۱۰۰

این معیار نشان‌دهنه تصویر کلی نیست، اما به شما ایده خوبی درباره اثربخشی سایتتان می‌دهد.

مثلا:

اگر ۵۰۰۰ بازدیدکننده دارید و ۵۰ نفر از آن‌ها عملی را انجام داده‌اند (محصولی خریداری کرده یا فرم را پر کرده‌اند) نرخ تبدیل به شرح زیر است:

۱٪=۱۰۰×۵۰۰۰/۵۰

میانگین نرخ تبدیل چقدر است؟
بسته به آنچه می‌خوانید، متوسط نرخ تبدیل بین ۱ تا ۴ درصد است.

اما این رقم به نوعی بی‌معنی است، زیرا:

نرخ تبدیل بسته به هدف تبدیل بسیار متفاوت است (کلیک‌های تبلیغاتی، تکمیل صندوق‌ها، ثبت نام در خبرنامه و غیره).
هر وب سایت، صفحه و مخاطب متفاوت هستند.
بیشتر افراد داده‌های تبدیل خود را به صورت عمومی به اشتراک نمی‌گذارند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

error: Alert: Content selection is disabled!!