دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اصطلاح بازاریابی دیجیتال به استفاده از کانالهای دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به منظور دستیابی به مشتریان اشاره دارد. این نوع بازاریابی شامل استفاده از وب سایتها، دستگاههای تلفن همراه،رسانههای اجتماعی ، موتورهای جستجو و سایر کانالهای مشابه است. بازاریابی دیجیتال با ظهور اینترنت در دهه 1990 رایج شد.
دیجیتال مارکتینگ شامل برخی از اصول مشابه بازاریابی سنتی است و اغلب به عنوان روشی جدید برای شرکتها برای نزدیک شدن به مصرف کنندگان و درک رفتار آنها در نظر گرفته میشود. شرکتها اغلب تکنیکهای بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژیهای خود ترکیب میکنند. اما با مجموعهای از چالشها از جمله سوگیری ضمنی همراه است.
بازاریابی دیجیتال چگونه کار میکند؟
شرکت ها به طور سنتی بر بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو متمرکز بودند. اگرچه این گزینه ها هنوز وجود دارند، اینترنت منجر به تغییر در نحوه دسترسی شرکت ها به مصرف کنندگان شد. در اینجا بود که بازاریابی دیجیتال وارد عمل شد. این شکل از بازاریابی شامل استفاده از وبسایتها، رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو و اپلیکیشنها میشود. هر چیزی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتریانش در بر میگیرد.
افزایش فناوری و روندهای جدیدتر، شرکتها را مجبور کرد تا استراتژیهای بازاریابی خود را تغییر دهند. ایمیل به یک ابزار بازاریابی محبوب در روزهای اولیه بازاریابی دیجیتال تبدیل شد. این تمرکز به موتورهای جستجو مانند نت اسکیپ معطوف شد، که به کسب و کارها اجازه میداد تا چیزهای کلیدی و برچسبگذاری کنند تا مورد توجه قرار گیرند. توسعه سایتهایی مانند فیسبوک این امکان را برای شرکتها فراهم کرد تا دادهها را برای رسیدگی به گرایشهای مصرفکننده ردیابی کنند.
گوشیهای هوشمند و سایر دستگاههای دیجیتال اکنون کار شرکتها را برای بازاریابی خود و محصولات و خدماتشان برای مصرفکنندگان آسانتر میکنند. مطالعات نشان میدهد که مردم ترجیح میدهند از تلفن های خود برای آنلاین شدن استفاده کنند. بنابراین جای تعجب نیست که 70٪ از افراد قبل از زدن دکمه خرید (معمولاً روی تلفن های خود) تصمیم به خرید میگیرند.